Algoritmizacecode: B4B33ALG
hours: 2P+2CECTS: 6homepage: https://cw.fel.cvut.cz/b181/courses/b4b33alg/start
CTU/FEE URLs: http://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet4682306.html, http://www.fel.cvut.cz/cz/education/bk/predmety/46/82/p4682306.html
lecturer(s): RNDr. Genyk-Berezovskyj Marko
Dept: 13133
annotation: Cílem předmětu je schopnost samostatné implementeca různých variant zálkadních úloh informatiky. Hlavní témata jsou algoritmy řazení a vyhledávání a jim odpovídající datové struktury. Důraz je kladen na algoritmický aspekt úloh a efektivitu praktického řešení
prerequisities: Programming 1
lectures: 1. Řád růstu funkcí, asymptotická složitost algoritmu
2. Rekurze, složitost rekurentních algoritmů, mistrovská věta
3. Stromy, binární stromy, prohledávání s návratem
4. Fronta, graf, průchod stromem/grafem do šířky/hloubky
5. Vyhledávani v poli, binární vyhledávací stromy
6. AVL a B- stromy
7. Řazení, Insert Sort, SelectionSort, Bubble Sort, QuickSort
8. Řazení, Merge Sort, Halda, Heap Sort
9. Řazení, Radix sort, Counting Sort, Bucket Sort
10. Dynamické programování, struktura optimálního řešení, odstranění rekurze, optimální BVS
11. Dynamické programování, nejdelší společná podposloupnost, optimální násobení matic, problém batohu
12. Hashing, otevřené a zřetězené tabulky, double hashing
13. Hashing, srůstající tabulky, univerzální hashování,
14. Řazení vícedimenzionálních dat, porovnání řadících algoritmů
labs/seminars: 1. Řád růstu funkcí, asymptotická složitost algoritmu
2. Rekurze, složitost rekurentních algoritmů, mistrovská věta
3. Stromy, binární stromy, prohledávání s návratem
4. Fronta, graf, průchod stromem/grafem do šířky/hloubky
5. Vyhledávani v poli, binární vyhledávací stromy
6. AVL a B- stromy
7. Řazení, Insert Sort, SelectionSort, Bubble Sort, QuickSort
8. Řazení, Merge Sort, Halda, Heap Sort
9. Řazení, Radix sort, Counting Sort, Bucket Sort
10. Hashing, otevřené a zřetězené tabulky, double hashing
11. Hashing, srůstající tabulky, univerzální hashování,
12. Dynamické programování, struktura optimálního řešení, odstranění rekurze, optimální BVS
13. Dynamické programování, nejdelší společná podposloupnost, optimální násobení matic, problém batohu
14. Řazení vícedimenzionálních dat, porovnání řadících algoritmů
literature: [1] T. H. Cormen, C. E. Leiserson, R. L. Rivest, C. Stein: Introduction to Algorithms, 3rd ed., MIT Press, 2009,
[2] S. Dasgupta, C.H. Papadimitriou, and U.V. Vazirani: Algorithms, Mcgraw-Hill Higher Education, 2006,
[3] Pavel Töpfer: Algoritmy a programovací techniky, Prometheus Praha 1995, 2. vydání 2007
[4] Robert Sedgewick: Algoritmy v C, části 1-4, SoftPress, Praha, 2003
Operační systémycode: B4B35OSY
hours: 2P+2CECTS: 4homepage: NA
CTU/FEE URLs: http://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet4683606.html, http://www.fel.cvut.cz/cz/education/bk/predmety/46/83/p4683606.html
lecturer(s): Ing. Sojka Michal Ph.D.; RNDr. Štěpán Petr Ph.D.
Dept: 13135
annotation: Student se seznámí se základními koncepty a principy operačních systémů, jako jsou procesy a vlákna, jejich komunikace a plánování, synchronizační prostředky, virtuální paměť, správa periferií, souborové systémy či základní otázky bezpečnosti. Na přednáškách budou tato témata probrána teoreticky s odkazy na implementace převážně v OS Linux a Windows. Od začátku budou uvažovány platformy s vícejádrovými procesory. Na cvičeních budou studenti vypracovávat úlohy v jazyce C/C++ a budou pracovat s operačními systémy Linux a NOVA (mikrojádro)
prerequisities: C programming
computer architecture
lectures: 1. Architektura počítače, historie a typy OS, komponenty OS.
2. Obsluha přerušení a vyjímek. Systémová volání.
3. Procesy, vlákna, přepínání kontextu, rozvrhování (plánování), lokální vs. globalní plánování, migrace vláken.
4. Synchronizace, časově závislé chyby, přístup ke sdíleným zdrojům (nepreemptivní sekce, semafory, mutexy, spinlocky, Java synchronize), uváznutí.
5. Meziprocesní komunikace (signály, roury, předávání zpráv)
6. Virtuální paměť, výpadky stránek, odkládání, copy-on-write, spouštění procesů, relokace, dynamické knihovny.
7. Správa paměti, paměťové alokátory (v jádře a uživatelském prostoru, halda).
8. Bezpečnost (security), trusted computing base, buffer overflow, ASLR, antiviry, šifrování.
9. Vstup/výstup, ukládání dat, síťová rozhraní, USB, HID, ovladače zařízení (Linux, Win).
10. Souborové systémy, žurnálování, integrita dat, disková vyrovnávací paměť.
11. Grafický subsystém, trame buffer, HW akcelerace, paralelní výpočty.
12.Virtualizace.
13. Mobilní OS, struktura OS Android a jeho aplikací, spolupráce s cloudovými službami
14. Duševní vlastnictví a jeho ochrana, open source softwarové licence, ekonomické aspekty využití open source
labs/seminars: 1. Úvod, shell, opakování programování v C, makefile praktický vstupní test
2. Základy používání shellu, skriptování.
3. Systémová volání - Linux (assembler, C)
4. Systémová volání - na mikrojádře NOVA
5. Synchronizace v C - úloha na vlákna a synchronizaci (Linux)
6. Úloha na IPC (roura mezi vlákny, obsluha signálů, Linux)
7. Zavedení ELF souboru do paměti a spuštění (NOVA)
8. Přepínání vláken (NOVA)
9. Semafor, preemptivní multitasking (NOVA)
10. Bezpečnost, buffer overflow exploit (Linux)
11. Alokace paměti (halda, Linux)
12. Implementace souborového systému (NOVA)
13. Odevzdání souborového systému, zápočet.
literature: 1. TANENBAUM, Andrew S a Albert S WOODHULL. Operating systems design and implementation. 3rd ed. Upper Saddle River: Prentice-Hall, c2006, xvii, 1054 s. ISBN 0131429388.
2. http://wiki.osdev.org/
3. http://hypervisor.org/
Počítačové hrycode: B4B39HRY
hours: 2P+2CECTS: 6homepage: https://cw.fel.cvut.cz/b181/courses/b4b39hry/start
CTU/FEE URLs: http://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet4699006.html, http://www.fel.cvut.cz/cz/education/bk/predmety/46/99/p4699006.html
lecturer(s): doc. Ing. Bittner Jiří Ph.D.; Ing. Sedláček David Ph.D.
Dept: 13139
annotation: Studenti získají orientaci v typických problémech, se kterými se lze setkat při programování počítačových her. Seznámí se s problematikou reprezentace 3D modelů, animací, detekce kolizí, fyzikální simulace, vykreslování v reálném čase v oblasti tvorby počítačových her. Na cvičeních v týmech vytvoří vlastní počítačovou hru: od sepsání konceptu a design dokumentu přes programování herních mechanismů až po prezentace odborné porotě. Na cvičeních je využívána sada nástrojů Unity.
prerequisities: Students are expected to have a preliminary knowledge on:
programming in C# (Java, C/C++), basic linear algebra.
lectures: 1. Úvodní přednáška, systém hodnocení, cvičení, historie počítačových her
2. Herní design
3. Komponenty herního enginu, herní smyčka
4. Transformace, animace, animační křivky
5. Skeletální animace, míchání animací
6. Detekce kolizí
7. Herní fyzika
8. Inverzní kinematika
9. Umělá inteligence ve hrách
10. Materiálové modely, shadery
11. Herní hudba
12. Optimalizace herního enginu
13. Zvaná přednáška
14. Závěrečné prezentace projektů
labs/seminars: 1. Rozdělení do týmů, Úvod do Unity
2. Unity 1: základní koncepty, herní smyčka, 2D GUI, vstup od uživatele
3. Unity 2: transformace, kamera, viewporty, obsah, 3D modely
4. Unity 3: kolize, dynamika, herní logika
5. Unity 4: kostra, hierarchie, animace
6. Prezentace design dokumentu a proof-of-concept
7. Konzultace k semestrální práci
8. Unity 5: úvod do shaderů
9. Konzultace k semestrální práci
10. Konzultace k semestrální práci
11. Konzultace k semestrální práci
12. Prezentace beta-verze
13. Odevzdání finální aplikace a dokumentace, zápočet
14. Rezerva
literature: J. Gregory. Game Engine Architecture (3rd edition). CRC Press, 2018.
J. Schell. The Art of Game Design: A book of lenses. CRC Press. 2008
Optimalizacecode: B0B33OPT
hours: 4P+2CECTS: 7homepage: http://cw.fel.cvut.cz/wiki/courses/b0b33opt
CTU/FEE URLs: http://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet4674306.html, http://www.fel.cvut.cz/cz/education/bk/predmety/46/74/p4674306.html
lecturer(s): doc. Ing. Kroupa Tomáš Ph.D.
Dept: 13133
annotation: Kurs seznamuje se základy matematické optimalizace, přesněji optimalizace v reálných vektorových prostorech
konečné dimenze. Teorie je ilustrována množstvím příkladů. Důraz je kladen na praktickou schopnost optimalizační
problémy formulovat, analyzovat a posoudit jejich složitost
prerequisities: Linear algebra. Calculus, including intro to multivariate calculus. Recommended are numerical algorithms and probability and statistics.
lectures: 1. Obecná formulace úloh spojité optimalizace.
2. Přeurčené lineární soustavy, metoda nejmenších čtverců.
3. Minimalizace kvadratických funkcí bez omezení.
4. Použití SVD v optimalizaci.
5. Algoritmy na volné lokální extrémy (gradientní, Newtonova, Newtonova-Gaussova,
Levenbergova-Marquardtova metoda).
6. Lineární programování.
7. Simplexová metoda.
8. Konvexní množiny a mnohostěny. Konvexní funkce.
9. Úvod do konvexní optimalizace.
10. Lagrangeův formalismus, KKT podmínky.
11. Lagrangeova dualita. Dualita v LP.
12. Příklady nekonvexních úloh.
13. Úvod do vícekriteriální optimalizace.
labs/seminars: Ve cvičení se jednak procvičuje teorie na společně řešených příkladech, jednak studenti za domácí úkoly řeší optimalizační úlohy v jazyce Matlab.
literature: Základní:
Elektronická skripta Tomáš Werner: Optimalizace (viz www stránka předmětu)
Dále vybrané části z těchto knih:
Lieven Vandenberghe, Stephen P. Boyd: Introduction to Applied Linear Algebra: Vectors, Matrices, and Least Squares, Cambridge University Press, 2018.
Stephen Boyd and Lieven Vandenberghe: Convex Optimization, Cambridge University Press, 2004.
Databázové systémycode: B0B36DBS
hours: 2P+2CECTS: 6homepage: http://www.ksi.mff.cuni.cz/~svoboda/courses/182-B0B36DBS/
CTU/FEE URLs: http://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet5010606.html, http://www.fel.cvut.cz/cz/education/bk/predmety/50/10/p5010606.html
lecturer(s): RNDr. Svoboda Martin Ph.D.
Dept: 13136
annotation: Předmět je koncipován jako základní databázový kurz, v němž je důraz kladen zejména na schopnost samostatného návrhu datového modelu, zvládnutí jazyka SQL a schopnosti zvolit vhodný stupeň izolovanosti transakcí. Studenti se dále seznámí s nejběžněji používanými technikami indexace, architekturou databázových systémů a jejich správou. Své poznatky si ověří při vypracování samostatné úlohy, která bude kontrolována v průběhu semestru ve dvou kontrolních bodech
prerequisities: NA
lectures: 1. Základy modelování dat, E-R diagramy, relační model
2. Proces tvorby datového modelu
3. Dotazování v relačních databázích, základy jazyka SQL
4. Pokročilé dotazy, agregační funkce, vnořené dotazy ppt, pdf
5. Integritní omezení, referenční integrita, normální formy.
6. Transakce, jejich serializovatelnost, zamykání, stupně izolovanosti, uváznutí transkací
7. Indexy, efektivní implementace stromových struktur v databázích
8. Cursor, view, uložené procedury, triggery
9. Objektově-relační mapování, JPA 2.0
10. Pokročilé techniky JPA 2.0
11. GIS, prostorové indexační techniky
12. Datové sklady pdf
13. Zotavení z chyb, replikace dat, vysoká dostupnost, load balancing,
14. Moderní trendy databázových systémů
labs/seminars: 1. Motivace, seznámení s programovým vybavením, nabídka témat indiv. prací
2. Datové modelování, konceptuální a logický model
3. Návrh datového modelu, schválení tématu indiv. práce
4. SQL I.
5. SQL II.
6. SQL, CRUD, Kontrolní bod 1 (datový model)
7. Transakce, indexy
8. Pokročilé databázové techniky (pohledy, uložené procedury, triggery)
9. Přípojení k DB serveru: JDBC, JPA 2 - entity a manipulace s jimi, relace mezi entitami, JPQL
10.-11. Implementace semestrální práce
12. GIS ukázka, Datový sklad ukázka
13. Implementace semestrální práce
14. Odevzdání aplikace, zápočet
literature: Pokorný J., Valenta M.: Databázové systémy, Nakladatelství ČVUT, Praha, 2013, ISBN 978-80-01-05212-9
Paralelní a distribuované výpočtycode: B4B36PDV
hours: 2P+2CECTS: 6homepage: NA
CTU/FEE URLs: http://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet4702806.html, http://www.fel.cvut.cz/cz/education/bk/predmety/47/02/p4702806.html
lecturer(s): doc. Ing. Jakob Michal Ph.D.
Dept: 13136
annotation: Cílem předmětu je studenty seznámit se základy programování paraleních a distribuovaných systémů. Studenti se naučí základním modelům a architekturám paralelních a distibuovaných výpočtů, seznámí se s technickými prostředky pro jejich programování a s vybranými základními paralleními a distribuovanými algoritmy
prerequisities: NA
lectures: 1. Platformy a modely pro paralelní programování.
2. Masivně paralelní architektury (GPU, Xeon Phi, atd.)
3. Principy návrhu paralelních algoritmů.
4. Programování se sdíleným paměťovým prostorem.
5. Programování s MPI.
6. Základní paralelní řadící algoritmy.
7. Základní paralelní maticové algoritmy.
8. Modely a architektury distribuovaných výpočtů.
9. Čas v distribuovaných systémech: fyzické a logické hodiny, kauzalita.
10. Problém atomického commitu, distribuované zajištění výlučného přístupu.
11. Detekce chyb a prevence uváznutí výpočtu, distribuované ukončení výpočtu.
12. Problém konsensu, dosažení distribuované shody.
13. Map-reduce výpočetní model a jeho implementace.
14. Rezerva.
labs/seminars: NA
literature: 1. Ananth Grama, Anshul Gupta, George Karypis, Vipin Kumar: Introduction to Parallel Computing, Second Edition, Addison Wesley, 2003.
2. Distributed Systems: Principles and Paradigms (2nd Edition), Prentice Hall of India, 2007.
Programování grafikycode: B0B39PGR
hours: 2P+2CECTS: 6homepage: https://cent.felk.cvut.cz/courses/PGR/
CTU/FEE URLs: http://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet3132906.html, http://www.fel.cvut.cz/cz/education/bk/predmety/31/32/p3132906.html
lecturer(s): Ing. Felkel Petr Ph.D.; Ing. Sloup Jaroslav
Dept: 13139
annotation: Studenti se seznámí s architekturou moderních grafických karet a naprogramují jednoduchou interaktivní 3D grafickou aplikaci s využitím rasterizace. Zároveň se naučí základním pojmům a principům používaným v počítačové grafice, jako jsou např. rasterizační zobrazovací řetězec (postup zobrazování scény), souřadnicové systémy a geometrické transformace a filtrování textur. Získají tedy znalosti, které jim usnadní orientaci v oblasti počítačové grafiky a stanou se slušnými základy nezbytnými pro profesionální růst, například při programování grafických karet (GPU) a animací. Cvičení probíhá v počítačové laboratoři. Důraz je kladen na získání praktických zkušeností s konkrétní knihovnou (OpenGL)
prerequisities: NA
lectures: 1. Úvod. Rasterizační zobrazovací řetězec. Knihovna OpenGL. Základy programování shaderů I - program
2. Základy programování shaderů II - data. Knihovna GLUT
3. Transformace I (model, view)
4. Transformace II (graf scény, projekce, viewport, gimbal lock a trackball)
5. Výpočet osvětlení ve vrcholech a ve fragmentech (implementace Phongova osvětlovacího modelu)
6. Textury (zobrazování, filtrování, mip-mapping, mapa prostředí)
7. Fixní části zobrazovacího řetězce. Operace s fragmenty a obrazová paměť. Vstupní operace (výběr).
8. Míchání barev, antialiasing a mlha
9. Křivky I (formy zápisu křivek, interpolace a aproximace, Fergusson, Bézier, Coons)
10. Křivky II (uniformní, neuniformní a neuniformní racionální B-spline)
11. Kvaterniony a interpolace rotací
12. Další rozhraní pro programování grafiky (OpenGL ES, WebGL, D3D, .)
13. Metody zobrazování a osvětlování
14. Rezerva
labs/seminars: 1. Úvod, semestrální projekty, překlad úloh, ukázky hotových prací
2. Základy programování shaderů. Výběr zadání samostatného projektu
3. Struktura programu (GLUT) a buffery (VBO a VAO)
4. Grafické elementy
5. Transformace
6. Stínování, světla a materiály
7. Řešení samostatné úlohy - konzultace před první kontrolou
8. Kontrola semestrálních projektů
9. Textury
10. Křivky
11. Selekce a interakce
12. Řešení samostatné úlohy - konzultace před odevzdáním
13. Odevzdání semestrálních projektů
14. Rychlá prezentace + volba nejlepších. Zápočet
literature: Povinná literatura:
1. Žára, J. a kol.: Moderní počítačová grafika, Computer Press, Brno, 2004.
Doporučená literatura:
1. Gortler S.: Foundations of 3D Computer Graphics, The MIT Press, 2012.
2. Wolf D.: OpenGL 4.0 Shading Language Cookbook, Packt Publishing Ltd., Birmingham, 2011.
3. Dave Shreiner, Graham Sellers, John Kessennich, Bill Licea-Kane: OpenGL Programming Guide: The Official Guide to Learning OpenGL, Versions 4.2 (8th Edition), 2012/2013.
4. Angel, E.: Interactive Computer Graphics, A top-down approach With OpenGL, Addison-Wesley, 1997.
Základy umělé inteligencecode: B4B36ZUI
hours: 2P+2CECTS: 6homepage: NA
CTU/FEE URLs: http://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet4702906.html, http://www.fel.cvut.cz/cz/education/bk/predmety/47/02/p4702906.html
lecturer(s): prof. Dr. Pěchouček Michal MSc.
Dept: 13136
annotation: Cílem předmětu je seznámit studenty se základy symbolické umělé inteligence. V předmětu budou vysvětleny algoritmy informovaného a neinformovaného prohledávání stavového prostoru, netradiční metody reprezentace a řešení problémů a dvouhráčových her, reprezentace znalostí pomocí formální logiky, metody automatického uvažování a úvod do markovského rozhodování
prerequisities: NA
lectures: 1. Úvod do umělé inteligence, řešení problémů pomocí prohledávání stavového prostoru
2. Algoritmy neinformované prohledávání stavového prostoru
3. Informované algoritmy prohledávání stavového prostoru - algoritmus A*.
4. Pokročilé a netradiční metody prohledávání stavového prostoru.
5. Řešení problémů pomocí algoritmů založených na splňování omezujících podmínek (CSP)
6. Herní stromy a algoritmy pro řešení dvouhráčových her.
7. Reprezentace plánovacích problémů
8. Logika a reprezentace znalostí.
9. Reprezentace znalostí ve FOL, dokazovací nástroje.
10. Úvod do reprezentace nepřesné znalosti
11. Markovské modely nepřesného uvažování.
12. Markovské rozhodovací procesy.
13. Úvod do evolučních technik a genetických algoritmů
labs/seminars: NA
literature: Artificial Intelligence: A Modern Approach, Stuart Jonathan Russell, Peter Norvig, Prentice Hall, 2010
Samostatný projektcode: B4BPROJ6
hours: 0+2ECTS: 6homepage: https://cw.fel.cvut.cz/wiki/courses/b4bproj6/start
CTU/FEE URLs: http://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet4726206.html, http://www.fel.cvut.cz/cz/education/bk/predmety/47/26/p4726206.html
lecturer(s): Ing. Sloup Jaroslav
Dept: 13000
annotation: Samostatná práce na problému-projektu pod vedením školitele. V rámci tohoto předmětu je obvyklé řešit dílčí problém bakalářské práce. Proto doporučujeme zvolit si téma bakalářské práce nejpozději počátkem 5. semestru a jeho včasný výběr nepodcenit.
Další podrobnější informace o předmětu (včetně podmínek pro udělení zápočtu) najdete na webové stránce https://cw.fel.cvut.cz/wiki/courses/b4bproj6/start
prerequisities: NA
lectures: NA
labs/seminars: NA
literature: NA
Implementace uživatelských rozhranícode: B4B39IUR
hours: 2P+2SECTS: 6homepage: https://moodle.fel.cvut.cz/course/view.php?id=2978
CTU/FEE URLs: http://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet4699206.html, http://www.fel.cvut.cz/cz/education/bk/predmety/46/99/p4699206.html
lecturer(s): Ing. Macík Miroslav Ph.D.; doc. Ing. Míkovec Zdeněk Ph.D.
Dept: 13139
annotation: Na základě specifikace uživatelského rozhraní (kterou získá od design týmu) bude schopen implementovat uživatelské rozhraní a kvalitně komunikovat s dalšími stakeholdery účastnícími se celého procesu návrhu, testování a implementace uživatelského rozhraní
prerequisities: Knowledge of higher programming languages (e.g., C++, Java, C#) and algorithmization. Basics of SW engineering.
lectures: 1. Uživatelská rozhraní jako nástroj komunikace mezi člověkem a počítačem
2. Práce se specifikací uživatelského rozhraní
3. Efektivní implementace uživatelského rozhraní; oddělení uživatelského rozhraní od aplikace - MVC
4. Techniky simulace modelu aplikace používané při implementaci uživatelských rozhraní
5. Principy spolupráce s grafickým designérem
6. Implementace grafických uživatelských rozhraní
7. Implementace negrafických uživatelských rozhraní (haptická, taktilní atd.)
8. Implementace nestandardních uživatelských rozhraní (joystick, headtracker .)
9. Testování uživatelských rozhraní - problematika automatického testování
10. Příprava uživatelského rozhraní pro testování s uživateli
11. Animace a video jako součást uživatelského rozhraní a metody jeho implementace v něm
12. Zvuk jako součást uživatelského rozhraní a metody jeho implementace v něm
13. Implementace přístupných (accessibility) uživatelských rozhraní
labs/seminars: 1. Motivace pro kvalitní implementaci uživatelských rozhraní (příklady).
2. Zadání semestrálních prací ve formě specifikace uživatelského rozhraní. Rozbor specifikace uživatelského rozhraní.
3. Praktické ukázky práce s MVC modelem při implementaci uživateslkého rozhraní
4. Praktické ukázky práce s implementačními nástroji typu MS Blend
5. Praktické ukázky simulace modelu aplikace (např. Wizard of Oz, statické modely DBS, simulované spojení klient-server)
6. Praktické ukázky zapojení grafického designéra do procesu implementace uživateského rozhraní (např. použití XAML, HTML 5+CCS3+JavaScript pro vizuální design UI)
7. Konzultace k semestrální práci
8. Konzultace k semestrální práci
9. Praktické ukázky automatického testování uživatelských rozhraní
10. Praktické ukázky testování uživatelských rozhraní s uživateli
11. Konzultace k semestrální práci
12. Konzultace k semestrální práci
13. Odevzdání a prezentace semestrální práce
14. ZÁPOČET
literature: 1. Microsoft Blend for Visual Studio. Nástroj pro efektivní implementaci uživatelského rozhraní (MVC), simulaci modelu aplikace a spolupráci s grafickým designérem.
Vytváření grafického obsahucode: B4B39VGO
hours: 2P+2CECTS: 6homepage: https://moodle.fel.cvut.cz/course/B4B39VGO
CTU/FEE URLs: http://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet4698806.html, http://www.fel.cvut.cz/cz/education/bk/predmety/46/98/p4698806.html
lecturer(s): Ing. Čmolík Ladislav Ph.D.
Dept: 13139
annotation: Cílem předmětu je seznámit studentky a studenty s metodami vytváření 2D a 3D grafického obsahu a jejich použitím v praxi. Studenti a studentky se naučí navrhnout a vytvořit prostorovou scénu, vytvořit a přidat textury imitující geometrické detaily a materiály (např. povrch stěny, dřevo, oblohu) a rozmístit a nastavit osvětlení. Zároveň se naučí nezbytné pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky. Předmět bude v zimním semestru 2019/2020 nahrazen variantou v angličtině BE4B39VGO. https://moodle.fel.cvut.cz/course/B4B39VG
prerequisities: None.
lectures: 1. Úvod do problematiky vytváření grafického obsahu, matematika pro počítačovou grafiku
2. Taxonomie reprezentací 2D a 3D těles
3. Hraniční reprezentace 2D a 3D těles
4. Modelování 2D a 3D těles
5. Pokročilé modelování 3D těles
6. Rastrová grafika
7. Rastrová grafika ve 3D modelování
8. Světlo a barvy
9. Světlo a barvy ve 3D modelování
10. Procedurální modelování
11. Řízení úrovní detailu
12. Vizuální efekty
13. Virtuální a rozšířená realita
14. Rezerva
labs/seminars: 1. Úvod do problematiky vytváření grafického obsahu, matematika pro počítačovou grafiku
2. Taxonomie reprezentací 2D a 3D těles
3. Hraniční reprezentace 2D a 3D těles
4. Modelování 2D a 3D těles
5. Pokročilé modelování 3D těles
6. Rastrová grafika
7. Rastrová grafika ve 3D modelování
8. Světlo a barvy
9. Světlo a barvy ve 3D modelování
10. Procedurální modelování
11. Řízení úrovní detailu
12. Vizuální efekty
13. Virtuální a rozšířená realita
14. Zápočty
literature: [1] Jiří Žára, Bedřich Beneš, Jiří Sochor, Petr Felkel. Moderní počítačová grafika, 2. vydání. Computer Press, 2005.
[2] I. Kerlow, Mistrovství 3D animace, Computer Press, 2011.
Bakalářská práce - Bachelor thesiscode: BBAP20
hours: 0+12ECTS: 20homepage: NA
CTU/FEE URLs: http://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet4726306.html, http://www.fel.cvut.cz/cz/education/bk/predmety/47/26/p4726306.html
lecturer(s): NA
Dept: 13000
annotation: Samostatná závěrečná práce bakalářského studia komplexního charakteru. Téma práce si student vybere z nabídky témat souvisejících se studovaným oborem, která vypíše oborová katedra či katedry. Práce bude obhajována před komisí pro státní závěrečné zkoušky
prerequisities: NA
lectures: NA
labs/seminars: NA
literature: NA
generated by TTT-TomasTeachingTools on 2020-05-24, 14:32:05